Sunday, April 18, 2010

physiology practical exam was...


alhamdulillah.. dah selamat jawab physiology practical tadi. itu baru permulaan, ada banyak lagi yang menanti. practical tadi, saya dapat tajuk basal metabolic rate. mudah kan? saya bersyukur sangat tak dapat tajuk kidney yang digeruni, tajuk cns yang kompleks, atau tajuk special sense yang punyalah banyak reflex + test. namun, walaupun nampak mudah, tapi tidaklah senang.

tadi kami bermula lebih kurang pukul 9 am. ahli kumpulan kami bermula dengan no. giliran 3638 hingga 3849. nampak banyak, tapi hakikatnya sekejap je habis. sedangkan kami budak malaysia yang agak ramai pun, semua masuk sekali gus. nak katalah yang ada banyak soalan, bukannya soalan yang saya post dalam older post je yang naik. ada yang berulang tapi ada banyak juga yang kita tak pernah tengok pun.

saya dapat soalan no. 9. first impression, ok. tambah pula bukannya macam last year. kalau last year akan disediakan 2 kertas soalan yang berbeza topik. kali ni satu je. saya jawab berdasarkan soalan bermula dengan definition, normal value, enumerate basal condition. semua ini ditulis secara tulisan kasar je. then i proceed, and i got stuck when the next question asked for equation of BMR. sumpah lupa gila. nervous sangat. tambah plak, sebelum exam tadi tak belek langsung pasal BMR, padahal dah pernah revise bukan main mantap lagi sebelum ni. bukan tu saja, kertas sebelah tu ada soalan untuk kira BMR pesakit. if you don't remember the equation, how can you expect to calculate the BMR of the given patient?

masa tengah kalut ni lah doktor datang sebelah, nak soal. tapi nasib baiklah saya dapat minta masa lebih dengan menggunakan alasan saya baru masuk. ada kes rakan saya, dia tak dapat minta masa lebih padahal dia baru je masuk. kata doktor tu, "this is a practical exam, not written." uish, nasiblah. masa yang saya ada kononnya nak guna lah untuk cari jawapan sampai dapat. tapi saya memang tak dapat recall equation tu. dan doktor dah datang lagi sekali untuk soal. kali ni memang pasrah habislah. seorang datang dari kanan untuk menyoal, dan seorang datang dari kiri saya untuk menarik buku praktikal saya ke tepi. dan dekat meja tepi, ada 2-3 orang doktor memerhatikan saya. kedudukan saya di meja tengah, tapi di tepi sekali.

saya pun dengan gementarnya ingin menjelaskan equation yang saya buat tu. boleh perasan sangat-sangat yang saya tengah nervous. suara saya shaking kottt. tengah saya cakap tu, doktor interrupt dan pegang lengan saya dengan lembut (doktor perempuan ok), dan berkata, "define BMR.". saya pun definasikanlah dan juga menyebut segala-mala basal condition tu. waktu tu suara saya memang sangatlah bergetar. doktor tersebut berkata sesuatu pada doktor yang ada kat meja tepi tu, in arabic la, dan mereka semua gelak!! mesti mereka gelakkan saya yang tengah nervous tu. :(( sebelum doktor tu beredar, saya sempat terlihat beliau menulis angka 15 dan dibulatkan. alhamdulillah, itu je kalimah yang terbit waktu itu.


dalam kes saya, saya sangatlah bernasib baik sebab dapat doktor yang baik, dan tanya soalan yang saya consider sangat senang. beliau suruh define je wehhh! tapi kes kawan-kawan saya sangat kesian. ada yang dapat gambar pathway corneal reflex, tapi gambar tu bukan gambar biasa yang ada dalam buku. ada yang kat kertas tanya pasal crude touch, tapi doktor tanya apa effect hemisection of spinal cord pada crude touch. ada yang dapat intestinal motility, tapi doktor tanya apa reflex yang terjadi bila makanan masuk dalam mulut dan jawapannya lebih kurang gastrointestinal camtu.  ada yang kat kertas tanya pasal hyperthermia dan fever, tapi doktor tanya pasal hypothermia, dan ditanya kenapa tak boleh boil thermometer. haaa..jawab lah korang.



kesimpulannya, belajar la physiology as a whole. jangan ikut je apa contoh soalan tu. just expect the worst. sebab doktor memang tak semestinya tanya soalan berdasarkan kertas soalan semata. yelah...ni practical, bukannya written. hafal segala-mala equation tu, ingat pathway satu-satu. relay ke apa. ingat penyakit, lesion. kepada rakan-rakan group 5, all the best ye esok. masa yang ada ni baca banyak-banyak. dan jangan nervous sangat, nanti jadi macam saya. :( insyaALLAH berkat usaha korang, korang boleh jawab nanti. :)


ulfah last person. ambil berkat daripada sume orang ea, fah? :P

p/s: sejak akhir-akhir ni, sering taip perkataan yang berlainan dengan fikiran? lesion apa ek? :D

10 jejak ditinggalkan:

pika said...

npe gamba ak satu pon xde.sdih3

sabby sabrina said...

ade je pika :)

farah dilla said...

hahaha..kamu,doc suh define je ke?...kte ingt ke doc tnyer dahsyat la td,mane x nyer..kuar2 je kamu ckp brape fullmark dan cm nk ngis je...terkejot kot kte tgok...alhamdullah,dah lepas...biasa la lumrah alam,exam pasti nervous...yg dah khatam 6x pon,gare2 nervous pon still bleh lupa...ok bebeh,all da best tok esok k...selamat stdy.. :)

sabby sabrina said...

akak ni!! mne de sy smpy nk nanges. td sy tny cmtu sbb cuak la..tkot la xdpt fullmarks. sbb doc tny cket. nervous bkn maen. huhu.
ok akak. moh mengafal histo plak. xmo lupe2 da. xmo confuse. :) akak xcte pn dpt soklan ape..huuuu~

pika said...

hahaha.klaaka.sempat plak kan dy amek gamba ak nga ilang mood pas xam tu.weh kes ko cm best.dpt fullmark.ak ne.trauma seyh ngan doc tu.seres.ak n few yg dpt doc tu mmg malang la.dy mmg bg soklan killer punya.adoi.lantak la.15 jek pon.oral 40 lg dasyat.huh.bjela ak tulis~

sabby sabrina said...

alhamdulillah :)
ko dpt doc mne weh? doa2 la nnt oral xdpt lg ngn dia yek. kalo x,konfem mati la.
xpe la..da lpas nk wat cne. ko doa je la dia still bg fullmark even soklan dia killer punye.
focus pasni lak ea..sheet 10 marks. :D

misz.ellyna said...

ahahaha..amk berkat? mudah2an...tp sbb last tu la, maka kene kurung lame2..sian housmate ku sorg nihh:P sory la yang, doc xsmpai ati nk bg sket soalan..sbb die nk suh aku topup2 kat mn2 marks yg kurg kot:p

sabby sabrina said...

xsmpy ati la sgt an. doc tau, 'bdak ni nakal ni. pas exam mesti maen2, so xle bg siap exam awl'. ;-)
ahaha.xde lah. xpe, esok xlame da. kalo ko msuk awl, ley la blek awl. nk ke? huuuu~

Dr HzM Cardiologist said...

sume y doc tnya ad kne mgena lo.. kertas kat ats meja just rangka awal /idea awal n dia akn tnya sume y bkenaan ngan topic
sal crude touch doc tnya sal hemi section ad kne mgena lost of crude touch in opposite side.. heheh ... sabrina rashid uhu mantop dpt full mark wah!!! mane x nye stdy smpai xtdo mlm , mata bengkak2

sabby sabrina said...

mmg la ade kene mengena dgn tajuk. memang ada. tapi, mksd ak kt ats, takde kene mengena dgn soalan kt dlm ketas. cthnye mcm situasi2 yg ak bg tu la. sbb tu ak ckp, bce lah physiology as a whole. sbb skop soalan dia besar. tak bergantung kepada bhgn practical yg kte bce tu je. kne blja cm seolah-olah blja tuk written. ok hanizam? :)
hmm..alhamdulillah la ak dpt doc baek. alaa..ko pn fullmark kn. ;)

Post a Comment