Thursday, April 22, 2010

partial blindness


pelik sangat ke kalau saya tak post apa-apa dalam masa sehari sampai ada orang bertanyakan "sabby, mana post?"  bukan seorang je yang tanya masalahnya. takpe, tu tandanya orang tu pelawat setia blog saya. ada orang jeles tau sebab dia tiada pelawat tetap macam saya. *orang tersebut mesti tengah ketap bibir ni* :P

sangat suka dan seronok sebab dapat sokongan moral camtu. buat saya semangat nak post. sebenarnya hari ni tiada idea nak post apa-apa. ingatkan tak nak buka laptop dah lepas dah offline petang tadi. sebabnya saya perlu study untuk sheet physio dan biochem hari sabtu ni. tapi masalahnya sangat tiada mood untuk belek-belek notes yang ada. maka saya bercadang untuk study melalui wikipedia saja. *bajet aku budak manchester la* :D

tengah usha-usha topic itu topic ini, saya terasa nak post pasal visual field. tambahan pula ada rakan saya sorang tu confuse dengan hemianopia. dia terasa dia ada penyakit sedemikian memandangkan dia tak boleh melihat dengan normal. katanya, dia perlu melihat secara senget sikit untuk melihat dengan lebih jelas.
tapi yang sebenarnya, untuk kes dia, dia hanyalah rabun. hemianopia ini sendiri bermaksud loss of half of a field of vision.

 visual pathway.

1. Paris as seen with full visual fields (normal)

namun, jika ada kecacatan (lesion) pada mana-mana bahagian pathway tersebut, maka akan menyebabkan kecacatan yang dipanggil sebagai separa buta.

2. Paris as seen with bitemporal hemianopia
*lesion in optic chiasma*
3. Paris as seen with binasal hemianopia
*lesion in optic chiasma*
4. Paris as seen with left homonymous hemianopia
*lesion in optic tract*

5. Paris as seen with right homonymous hemianopia
*lesion in optic tract*

p/s: nak tau lebih, visit laman ni.
p/s: to people who don't study medic, i apologize for not explaining in standard language.
:D

12 jejak ditinggalkan:

Unknown said...

soklan..nape mesti paris?.. :P

sabby sabrina said...

tu pn bole jd soklan ke?
ahaha.
kn ak ciplak gmba tu,
tu mnunjukkan ak kekalkn keaslian dia la.
:D

Unknown said...

ooo..pape je r
hehehe..aku tgh bwat colored visual test ni...byk gamba2 pucat ntuk dibwat test..hahaha
:D

sabby sabrina said...

erk..mksd ko?
ko ade colour-blindness ke??
ahaha.
kantoi :P

Unknown said...

hahaha..takde la..aku ok je..
aku mlihat dunia spertimna korg mlihatnya..cma aku bpandang lbeh jaoh :P

sabby sabrina said...

erkk.. xfhm2.
btol2 org yabani hitam.
:P
ko tgk pe weh?

Unknown said...

aku tgk cuci mata sat ni ha.. :P

sabby sabrina said...

ape ketan brpandngan jauh ngn cuci mate yg dkt ni? :-?

Unknown said...

ish3..takde la..td kn ko ckp aku color blind..so aku ckp la aku lihat ape yg korg lihat..cma lbeh jauh je.. :P

yg cuci mta ni nak test color vision je..

sabby sabrina said...

okok. fhm da. ish, xtau la npe, kalo ckp ngn ko, mst kne ckp byk kali br fhm. ayt berputar-belit. ouh, kiranya skrg ko perasan ko brpndgan jauh la..? bluekk!! xle blah :P

Unknown said...

hahah...nape tah arini ko ssah sket nak cmmunicate dgn aku..aku pn tak phm..

:D

sabby sabrina said...

ak lagi xfhm. dr awl ak ckp bnd simple, tny bnd simple, pusing2 ko jwb. x direct lgsg.
pastu tetibe td ckp sal laen, xde penghubung ayt ke ape, trus ckp sal laen da.
haish, pening2. tau la esok exam pn.
xkn pale otak da biol da.
:D

Post a Comment