Friday, March 26, 2010

stop noise abuse


saya ada satu tips blogging. siapa nak dengar? tips la sangat kan. hehe. ok, tak payah buang masa. terus proceed je. tips tersebut adalah; to remove music playing at your blog. maksudnya adalah, kalau sesiapa yang terasa dia ada letak lagu kat blog dia tu, saya nasihatkan supaya tak payah la letak.

siapa yang rasa dia tergolong, tolong la jangan marah @ terasa @ menyampah dengan saya. meh dengar rasionalnya dulu. sebab saya memang suka bercakap berdasarkan pengalaman. pengalaman saya, kalau saya malas menziarah blog seseorang rakan itu, salah satu faktor mesti adalah sebab lagu yang bermain secara automatik sebaik saja kita masuk laman tu. kenapa? sebab terkejut + bising + lagu takbest + lagu sangkut2 (net lembab). lengkap.

bayangkan kalau waktu tu tengah pagi lagi, sunyi-sepi. baru lepas call parents di msia memandangkan waktu dinihari internet agak laju sebab kurang orang menggunakan waktu itu. jarak yang jauh menyebabkan suara pun sayut je kedengaran. jadi kenalah turn on volume kuat-kuat. sekali mood blogwalking datang. bila masuk blog rakan, tetiba je keluar lagu kuat-kuat. tak ke terkejut? semua orang tau, apa yang kita suka, tak semua orang suka. jadi mungkin lagu yang dimainkan pun tak sedap didengar oleh seseorang yang lain.


atau situasi lain, kebanyakan orang suka melayari laman web sambil mendengar lagu kegemaran di audio player milik mereka sendiri. tengah sedap layan jiwa teringat family kat kampung, dengan lagu yang sangat menyentuh perasaan, (lagu kan memang boleh pengaruhi mood) sekali keluar lagu yang bukan-bukan, maksudnya lagu yang kita tak tau lagu apa atau memang tak pernah dengar pun, mestilah mood nak tengok blog tu pun serta-merta hilang. tambahan pula, kalau nak tengok post lepas pun payah. kan bila kita buka tabs banyak-banyak, segala gadget masih ada kan. tak ke nanti semua lagu tu bertindih-tindih dan berkecamuk dengan lagu asal yang kita tengah dengar? hasilnya, bising la semestinya.

jadi nasihatnya, buang je la music tu, kalau nak kekalkan juga, cari la gadget yang BUKAN automatically playing. kalau ada orang nak dengar, biar dia tekan sendiri button play tu. dan janganlah sesekali letak gadget yang tiada button stop. konfem serabut akal penyinggah blog tu mencari button. sebab itulah alternatif yang
paling mudah dan selalu orang pakai, tutup je blog tu, tak payah tengok. :D

jika ada kata-kata saya yang tak sedap dibaca, harap dimaafkan. minta ampun..~ :)

p/s: another one tips, font jangan kecik sangat eh..

0 jejak ditinggalkan:

Post a Comment