Friday, March 26, 2010

buruknya berburuk sangka


salam. dua tiga hari ni, post asyik pasal exam je. benda dunia ingatkan juga, tapi tak boleh la lupakan yang akhirat. so, hari baik ni, hari jumaat, saya nak post sikit sesuatu untuk peringatan bersama. saya tahu saya bukanlah baik mana pun nak nasihat-nasihatkan orang, blog saya ni pun memang tempat saya mencurahkan rasa. jadi mestilah sasaran segala post dalam blog ni ditujukan sepenuhnya kepada diri sendiri dahulu.

berbalik kepada tajuk post. berburuk sangka ni memang beri banyak keburukan. pertama,
mendapat dosa. berburuk sangka merupakan sesuatu yang jelas-jelas bernilai dosa, kerana disamping kita sudah menganggap orang lain tidak baik tanpa dasar yang jelas, berusaha menyelidiki atau mencari-cari keburukan orang lain, juga akan membuat kita melakukan dan mengungkapkan segala sesuatu yang buruk tentang orang lain yang kita berburuk sangka kepadanya, Allah berfirman yang ertinya: 

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." Q.S Al-Hujuraat : 12.


kedua, dusta yang besar. berburuk sangka akan membuat kita menjadi rugi, kerana apa yang kita kemukakan merupakan suatu dusta yang sebesar-besarnya, perkara ini disabdakan oleh Rasulullah: 

"Jauhilah prasangka itu, sebab prasangka itu pembicaraan yang paling dusta" HR. Muttafaqun alaihi.


ketiga, menimbulkan sifat buruk. berburuk sangka kepada orang lain tidak hanya berakibat pada penilaian dosa dan dusta yang besar, tetapi juga akan mengakibatkan munculnya sifat-sifat buruk lainnya yang sangat berbahaya, baik dalam perkembangan peribadi mahupun hubungannya dengan orang lain, sifat-sifat itu antara lain ghibah, kebencian, hasad, menjauhi hubungan dengan orang lain dll. dalam satu hadith, Rasulullah bersabda: 






"Hendaklah kamu selalu benar. Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan kebajikan membawa ke syurga. Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran dia tercatat di sisi Allah seorang yang benar (jujur). Berhati-hatilah terhadap dusta, sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepada neraka. Selama seseorang dusta dan selalu memilih dusta dia tercatat di sisi Allah sebagai seorang pendusta." HR. Bukhari.


kesimpulannya, don't judge a book by its cover. kenali seseorang tu betul-betul dulu baru lah nak fikir atau cakap bukan-bukan. jangan disebabkan luaran dia tak menyenangkan, dah mula fikir macam-macam. setiap perkara yang terjadi kan ada sebabnya. tapi sebaiknya, bila dah kenal tu jangan ingat boleh mengata pula. berbuat baiklah dengan orang tu dan barulah memulakan langkah dengan menegur seseorang itu. nak menegur pun biarlah berhikmah. sedap didengar dan orang yang ditegur pun tak sakit hati. barulah senang nak ikut nasihat tu. dan janganlah memulaukan seseorang atas sebab pemikiran buruk sangka anda. itulah perkara terburuk yang menyukarkan seseorang untuk berubah.

segala luahan rasa saya sendiri adalah berdasarkan pengalaman yang lepas. saja nak post sebagai pengajaran bersama. :)

0 jejak ditinggalkan:

Post a Comment